Veckovarv v 10

Hej! Här kommer ett veckovarv av vecka 10!

På Arkitektur- och Designcentrum på Skeppsholmen i Stockholm – ArkDes – pågår sedan i fredags en ny utställning: ”Josef Frank – Against Design”. Den kända, älskade arkitekten – och formgivaren Josef Franks (f. 1885-1968) fantastiska produktion av arkitektur, mönster och möbler ställs ut.

Bildresultat för josef frank skåp wellpapp

”Wellpapp”- skåpet (skåp2191), formgivet av Josef Frank, år 1952. (Foto: Auktionsverket)

 

Villa Beer i Wien. (Foto: Daniel Hertzell)

 

Tapet Söndagsmorgon - Papper, Söndagsmorgon, Rosa, Josef Frank | Svenskt Tenn

Mönstret Söndagsmorgon som tapet.

Speciellt för den här utställningen är att det finns med en stor mängd unikt material som aldrig förr visats upp! Pågår den 10 mars – 27 augusti.

 

Sandberg tapeter ger ut en ny tapetkollektion, Villa Dalarö,  som kommer i butik nästa vecka – den 15 mars – och kollektionen är miljöstylad av duktiga stylisten Marie Strenghielm! Jag gillar det hela skarpt, här är 4 av de nya:

trendspanarna.nu wp-content uploads 2017 03 Sandberg-wallpaper-Zinnia-426-68.jpg:

Inspirerande vårkollektion hos Sandbergs:

trendspanarna.nu wp-content uploads 2017 03 Sandberg-wallpaper-Vera-703-08.jpg:

 

trendspanarna.nu wp-content uploads 2017 03 Sandberg-wallpaper-Sigfrid-425-46.jpg:

Foton: Anna Malmberg.

 

Såg ni på säsongspremiären av Äntligen Hemma i måndags? Elsa Billgren iordningställde ett så väldigt fint barnrum till en liten tjej med massor av bra tips på roliga och fina inredningsdetaljer- och lösningar! Hon använde bl a tyger med libertymönster, helt i min smak;-) Som på detta lilla tältet:

Ett pastelligt och mönstrat vintagebarnrum:

Nuförtiden är det många program på TV som handlar om hem och inredning. Svenskarnas inredningsintresse verkar ju ha ökat markant den senaste tiden och med tanke på hur mycket tid vi tillbringar inomhus, f a på vinterhalvåret i vårt kalla Norden, så är det ju inte så underligt att vi vill ha en så trivsam miljö som möjligt att vistas i. När jag sjunker ner i TV-soffan efter kvällsmaten och läggningen av barnen, så har jag kikat lite på t ex  Äntligen hemma (4.an), Superskaparna (7:an), Bygglov (4:an), Arga snickaren (5:an) och Husdrömmar (1:an). Inget som jag följer slaviskt, men det är roligt när jag kommer på det!

Från avsnittet av Superskaparna som gick i veckan så tyckte jag att den här gamla sekretären som Henrick Eriksson gjorde om blev så tuff! Så coolt med det skotskrutiga mönstret i de färgerna!

Här hemma har min man snickrat ihop en inbyggd säng i veckan som nu är så gott som färdig, vi ska bara måla på den lite till. När det är klart kommer jag att visa här hur den blev:-) Vår son som har fått den på sitt rum har sovit där två nätter nu – som en prins!

Hoppas att ni får en fin vecka!

/ Maria

 

 

 

En reaktion på ”Veckovarv v 10

  1. Ping: 5 från mitt hem | Krikongatan

Kommentera

